VB Airsuspension
Nieuws

Eerste race van het nieuwe seizoen voor het VB-Racing Team

Geplaatst op 05-06-2013

Ducati club races Assen 2013


Donderdag 23 mei zijn we vetrokken naar Assen voor de eerste race van het seizoen. De weersverwachting voor de komende dagen waren niet best. Maar achteraf bleek het met de regen nog wel mee te vallen

Aangekomen in Assen scheen het zonnetje gelukkig. Omdat de mannen van Ram Racing nog een plekje overhadden in de pitbox zijn we bij hen ingetrokken. Dat is een stuk praktischer en gezelliger dan ergens in een hoek op het paddock te gaan staan.

Vrijdagochtend was het steenkoud en de alle autoruiten waren bevroren, ongelofelijk voor eind mei. Op de vrijdag hadden we 4 keer een vrije training en een sessie van 20 minuten proefstarten. Omdat het erg koud was en daardoor de banden niet genoeg grip leveren hebben we het rustig aan gedaan in de eerste sessie. De motor voelt erg fijn aan en is makkelijk te rijden. Dit komt mede door de lichtere gesmede velgen en de nieuwe uitlaatdempers die we woensdag hebben laten maken bij Pajic. De nieuwe dempers zijn 2,5 kilo lichter dan de ‘oude’ uitlaat! Dat verschil is goed te merken bij het insturen en het omgooien in de bochten.

 

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een 1.57.0. Voor mijn doen was ik best tevreden gezien de omstandigheden. Als laatste stonden de proefstarts op het programma. Dat ging perfect, van de 3 keer dat ik gestart ben ging ik 3 keer als eerste de eerste bocht in. Na één ronde doen ze weer afvlaggen en ik was 2x tweede en 1x eerste na één ronde. Dus dat starten zat wel goed!

De volgende ochtend had het weer gevroren. De zaterdag bestond uit 2 kwalificatie trainingen. Op zaterdag was het nog wat kouder dan op vrijdag en er stond ook veel meer wind. Dat had ik vooral veel last van bij het insturen van de Ramshoek. Toch heb ik weer heerlijk gereden op de zaterdag en dat resulteerde in een snelste ronde van 1.58.7. Nog geen supersnelle tijden maar ik was ook niet van plan om erg veel risico’s te nemen met dit koude weer. Een foutje bij een baantemperatuur van 10 graden wordt meteen afgestraft!

Zondag, race dag begon regenachtig maar volgens de buienradar zou het na 12 uur droog zijn en dat klopte gelukkig ook. Wel stond er de hele dag een ijskoude wind. In de Ducati open A stond ik op plek 19 en in de 3Dcup op plek 9. De 3Dcup wedstrijd werd samen gereden met de thunderbikes (europese 2 en 3 cilinders). Dat was wel jammer omdat je dan eigenlijk geen idee hebt waar je zit tijdens de wedstrijd omdat alles door elkaar heen zit.

De open A wedstrijd startte om 13:57. Om kwart voor 2 vertrokken we naar het parc verme voor de startopstelling. Toen we daar aan kwamen was er een hoop onduidelijkheid. Eerst werden we tegen gehouden bij de poortjes door de organisatie. Omdat de tijd begon te dringen werden sommige rijders al boos, toen we eindelijk door mochten ging het ligt van de pitstraat op rood. Daar stonden we dan met 18 rijders in de pitstraat. Belachelijk, er stonden er meer in de pitstraat dan op de startgrid. Dat werd dus achteraan starten…
De eerste doorkomst lag ik al op plek 27 van 36. De hele race heb ik alleen maar ingehaald, soms wel 2 of 3 in één bocht. Uiteindelijk lag ik in ronde 9 op plek 10. Het was een fantastische inhaalrace! In de laatste bocht van ronde 9 verloor de achterkant van de motor grip, gleed weg en kreeg ineens de grip weer terug. Dit resulteerde in een gigantische ‘rodeo ride’ . Helaas brak bij de spectaculaire actie mijn linker voetsteun af. Balen want dan doe je niks meer. Ik heb het rondje zo goed mogelijk proberen uit te rijden en zo min mogelijk achterop komende rijders te hinderen. Toch nog als 26 gefinisht. Jammer want mijn rondetijden waren goed voor een top 5 positie!

 

De 3Dcup startte om kwart voor 5, genoeg tijd dus om een nieuwe voetsteun te zoeken en te monteren. Om het zekere voor het onzekere te nemen zijn we deze keer ruim op tijd vertrokken naar het parc verme. Maar nu stonden we 10 minuten te wachten bij 9 graden en windkracht 6. De banden waren dus weer helemaal afgekoeld, balen want die kun je nooit goed opwarmen in één rondje. Vooral de linkerkant van de band is een probleem in Assen.

De startprocedure duurde ook erg lang. Ik had een goede start en pakte meteen 5 plaatsen. Omdat ik totaal geen vertrouwen had in de koude banden kon ik niet anders doen dan heel voorzichtig rijden de eerste paar rondjes. De mannen waar ik achteraan wilde gaan kon ik niet bijhouden en die sloegen meteen een flink gat. In de eerste snelle linkerbocht ging er ook meteen iemand flink hard onderuit.
Na 3 rondjes kwam ik goed in het ritme en reed ik naar het groepje voor mij. De komende paar ronden was het continue stuivertje wisselen. Het was heerlijk rijden zo met een paar man bij elkaar. 2 ronden voor het eind zag ik dat de 4 rijders voor mij moe werden en het tempo zakte in. 3 heb ik er in de laatste ronde nog i
n kunnen halen. Op die andere kwam ik net 0.058 van een seconde te kort. Even was het onduidelijk welke plek ik nou uiterlijk had, maar toen de uitslag kwam bleek dat ik 8ste was geworden. Met een snelste tijd van 1.56.3 goed voor een top 4 positie.

Ik heb een goed gevoel overgehouden aan het weekend. Ik heb geen super snelle tijden gereden en als ik de foto’s zie kan het allemaal nog veel platter door de bocht, maar vanwege het koude weer heb ik geen risico’s genomen. De bochtensnelheid moet eigenlijk een stuk hoger zijn. Waar ik vooral heel positief over ben is hoe gemakkelijk de motor te rijden is in vergelijking met vorig jaar..

  

Tot de volgende keer!

 

Groetjes Nick

Victor Benno