VB Airsuspension
Nieuws

VB-Racing Team: Battle of the lowlands, Zolder 2013

Geplaatst op 24-07-2013

Op donderdag 11 juli zijn we vertrokken naar het circuit Zolder in België voor de races van het 3Dcup kampioenschap. Het beloofde, wat het weer betreft een prachtig weekend te worden.

Donderdagavond kwamen we aan en waren één van de eersten op het paddock. Net voor het donker stond alles klaar en was het tijd voor een biertje. Op vrijdag was er een mogelijkheid voor een circuit dag, maar deze was voor motoren met standaard uitlaat en max 94db. Omdat ik vrijwel zeker niet aan deze eisen kan voldoen heb ik niks geboekt. Zonde van je geld als je na een paar sessies van de baan wordt gehaald en rest van de dag niet mag rijden. De bedoeling was om daar ter plekke voor weinig een losse sessie te kopen om de baan wat beter te leren kennen. Dat lukte gelukkig!

De eerste paar rondjes gingen best wel goed maar na 3 ronden werd de rode vlag gezwaaid vanwege een zware valpartij, gelukkig mochten we na 10 minuten zweten in de pitstraat de sessie afrijden.
Vanwege het ontzettend vele en harde remmen vond ik het een zware baan vooral voor de onderarmen. En de sacramentsheuvel, waar je met de motor bijna helemaal los komt van de baan maakte het voor mij erg zwaar. Net een rollercoaster en daar kan ik sowieso al niet goed tegen.

Lijkbleek en misselijk ‘stapte’ ik van de motor af, die hoge tempraturen maakte het ook niet echt aangenamer. Later ging het wel weer. Ome Marcel is ’s middags nog naar het dorp geweest om reistabletten te halen. Die helpen normaal wel dus dat moet goedkomen.

Op zaterdag hadden we één vrije training en twee kwalificatie trainingen.

De eerste vrije training ging goed en ik voelde me veel beter dan op vrijdag. Dit resulteerde in een 7e plek. De training duurde maar even. Daarna kwam de eerste kwalificatie training. De eerste paar ronden gingen lekker en de gang zat er goed in. Halverwege voelde ik de rem al iets sponsig worden maar het viel allemaal wel mee dacht ik. Aan het einde van het rechte stuk had ik helemaal geen rem meer. Waarschijnlijk omdat de remvloeistof aan de kook was geraakt door het vele remmen. Gelukkig kon ik Ton Dofferhof nog net ontwijken. Dankzij de achterrem kon ik nog iets afremmen, de grindbak deed de rest en 2 meter voor de bandenstapel stond ik stil. En geen Belg die me kwam helpen!


Na de kwalificatie hebben we de remvloeistof en de remblokken vervangen (met dank aan Piet Middelkoop) en de remzuigers schoon gemaakt.


In de tweede kwalificatie was het wel even moeilijk om laat te remmen. De remmen deden het perfect maar het vertrouwen was wel weg. Daardoor was ik in de tweede kwalificatie ook niet sneller dan de eerste. Dit resulteerde in een 11e startplaats in de Cup klasse.

  

De zondag zou een hete dag worden +- 30 graden. De ochtend begon met een warm up sessie van 10 minuten. Ik deed het rustig aan en reed de 12e tijd. De motor voelde perfect aan nu, nadat we met de voorvering bezig waren geweest.

Toen kwam de eerste race en het was super warm in het pak. Nadat we er een fles water in leeggegooid hebben was het goed te doen. Ik stond helemaal links van de baan opgesteld, niet de meest ideale plek om te starten omdat de eerste bocht links af is. Mijn start was niet heel goed maar dankzij het gigantische vermogen van de motor kon ik een weer een hoop goedmaken. De eerste bocht pakte ik er een paar aan de binnenkant. In de eerste rechterbocht probeerde ik er wat buitenom te pakken maar ik ging te wijt. Daarom kwamen er weer wat rijders binnendoor. De eerste 2 rondjes heb ik even rustig positie bepaald, daarna kon ik een aantal rijders passeren. Ik kwam terecht achter Eugene Tangelder. Na twee rondjes achter hem aan gereden te hebben remde ik hem uit. Ik kwam er voorbij en kon hem voorblijven totdat ik een schakelfout maakte en hij er weer voorbij kwam. 2 ronden later kwam Eugene naast de baan en was ons gevecht helaas over. De rest van race reed een beetje in niemandsland om uiteindelijk als 10e te finishen. Ik was tevreden, ook omdat ik het conditioneel goed kon volhouden ondanks de hitte.

Race 2 was de laatste race die op het programma stond tijdens de Battle of the Lowlands. Rond 5 uur vertrokken we voor de startopstelling. Uiteraard starten we vanaf de zelfde plek als in race 1. Deze keer had in een super start en wist 10 rijders te passeren! Maar halverwege de eerste ronde spetterde er behoorlijk wat benzine op mijn vizier. Het zal toch niet waar zijn. Jammer van de goede start maar ik moest binnen komen omdat ik ook bang was voor brand. In de pitstraat stond Cas Reuser van Qualitalia-Racing, die mij even heeft geholpen met het terug plaatsten van het benzine slangetje van de ontluchting. Ik kon vrij snel weer verder maar een goede klassering zat er niet meer in. Ik heb de race natuurlijk wel uitgereden, van elke meter die je rijdt leer je natuurlijk weer. Ook wou ik alle vrienden en familie die kwamen kijken niet teleur stellen.

 

Nu gaan we de tankontluchting aanpassen zodat dit niet nog een keer gebeurt. Jammer dat door een lullig iets je race zo goed als over is.

Over een paar weken vertrekken we naar Spa, hopen dat we daar het vermogen van de motor iets beter kunnen gebruiken om zo een goede klassering te behalen.

 

Groetjes Nick

Victor Benno