VB Airsuspension
Nieuws

3D Cup Spa-Francorchamps

Geplaatst op 26-08-2013

 Donderdag 8 Augustus zijn wij vertrokken naar het beroemde circuit van spa-Francorchamps. In de hoop dat het dit jaar beter gaat dan vorig jaar, toen was het al na één ronde voorbij vanwege motorproblemen.

Aangekomen bij het circuit werd ons verteld dat we de volgende dag na zeven uur ‘s avonds pas het paddock op mochten. Ik had me niet officieel ingeschreven voor de vrijdagtraining en volgens de regels mag je er dan niet op. Die regels heb ik nooit gekregen dus ik wist van niks. Gelukkig had Koos nog een autokaart over en konden we alsnog naar binnen.

Op vrijdag heb ik me ter plekke ingeschreven voor een vrije training aan het eind van de dag om de baan vast een beetje te verkennen. Eenmaal op de baan ging het prima, ondanks dat het een lang circuit is van 7 kilometer had ik h’m na 2 rondjes wel goed in mij opgenomen. Ik heb niet heel hard gereden maar veel andere rijders gevolgd die de baan beter kenden om zo de ideale lijnen te leren. Helaas werd de sessie nog onderbroken vanwege een zware valpartij maar gelukkig mochten we na een paar minuten weer verder. Ik had lekker gereden en had er een goed gevoel over. Dit soort banen met hoge snelheidsbochten liggen mij wel.


Op zaterdag moesten we al vroeg uit de veren want de eerste kwalificatie voor de 3D Cup begon al om negen uur. De avond van tevoren had het flink geregend en de baan was nog niet helemaal droog. De eerste paar ronden moest je ook goed uitkijken vanwege de natte plekken hier en daar. Het rijden ging verder goed en dit resulteerde in een 6e plek. De tijden waren nog niet heel snel dus het moest nog wel flink wat sneller voor de 2ekwalificatie aangezien de rest dat natuurlijk ook doet.
De 2e kwalificatie was om kwart voor 12, de baan was inmiddels helemaal droog. Nu ging ik er even goed voor zitten, ik zat heerlijk in mijn ritme en de 25 minuten waren zo voorbij. Voor mijn gevoel ging het al een stuk sneller. Dat bleek ook aan de uitslag, ik had mijn tijd met 10 seconden verbeterd! Maar de rest is ook een stuk sneller en dat resulteerde in een 7e startplaats. Ik was tevreden had dit jaar nog niet zo ver naar voren gestaan.

Er waren wel wat kleine probleempjes, er kwam olie achter de koppeling vandaan en de zijkant van de motor zat helemaal onder de olie. Dit kwam door twee rubber ringetjes van een paar cent per stuk. Erik en Sveti gingen ’s middags nog terug naar Biggelaar dus die hebben dat voor mij mee genomen.




Zondag ochtend hebben de monteurs Marcel en Hans dat allemaal fijn in orde gemaakt. Maar tijdens het warmdraaien zagen we dat er ook olie uit de bovenkant van de klepdeksel kwam. De warmup begon al over 15 minuten dus repareren werd niks voor die tijd. We hebben besloten om toch te gaan rijden en na een paar rondjes binnen te komen om te kijken of het niet te erg was. Dat was ook niet het geval, helaas was vanwege een rode vlag de sessie daarna ook over vanwege een rode vlag.

Na de warmup hebben we gekeken waar de olie vandaan kwam om het probleem te verhelpen. Dit kwam door een slecht rubber ringetje boven op de klepdeksel. Door middel van vloeibare pakking hebben we alles weer dicht gemaakt.

Om kwart over 11 was de start van de eerste race. Het weer was goed, niet te warm en droog. Perfect weer om te racen!
Ik had een hele goede start en vanwege het gedrang in de eerste bocht wist ik een hoop rijders buitenom te pakken. Ook een paar hele snelle rijders uit de Pro klasse. De eerste paar ronden kon ik ze nog wel voor blijven maar uiteindelijk was er geen houden meer aan. Ongeveer halverwege de race reed in een beetje in niemandsland, de rijders voor mij waren te snel om achteraan te gaan en de rijders achter mij konden mij niet bij houden. Helaas werd de race vroegtijdig stil gelegd vanwege een zware valpartij. In deze race heb ik wel een mooie 5e plek behaald mijn beste resultaat tot nu toe! Wel was het gat naar de top 4 groot.

Om kwart voor 3 was race 2. Omdat ik in race 1 een hoop rijders buitenom pakte in de eerste bocht probeerde ik het nu op dezelfde manier. Deze keer ging dat ook goed. Na een paar bochten lag ik ergens rond de tweede plaats maar het tempo van die mannen lag zo hoog dat ik ze niet bij kon houden. Halverwege de race werd ik ingehaald door Roland. Hem kon ik gelukkig wel bijhouden en dit resulteerde in een mooi gevecht wat een flink aantal ronden duurde. Soms wisselde we wel drie keer per ronde van positie. Het was een super mooi en eerlijk gevecht. Uiteindelijk wist ik hem achter me te houden. Helaas werd ook deze race één ronde voor het eind afgebroken vanwege een valpartij. Eenmaal in de paddock wist ik niet zo goed welke plek ik nu had. Uiteindelijk bleek het een 4e plaats te zijn! Wij waren natuurlijk super blij met dit resultaat. Ook omdat ik nu eindelijk eens twee foutloze races gereden had.



Het was een geslaagd weekend ook mede dankzij alle sponsoren die wij heel erg dankbaar zijn. Met name VB-airsuspension onze hoofdsponsor!

Vol vertrouwen gaan we nu naar Assen! De laatste race van het kampioenschap is in oktober. Maar eerst doen we nog een race in het OW cup kampioenschap 28 september. Ook als training voor onze eigen race.

 

Tot dan,

Groetjes Nick

Victor Benno