VB Airsuspension
Nieuws

Race of the Champions 2013

Geplaatst op 01-11-2013

Op donderdag 11 oktober zijn we voor de laatste keer dit jaar afgereisd naar het circuit van Assen. De weersvoorspellingen waren niet al te best, het werd een nat en koud weekend.

Anders dan de andere weekenden hadden we nu op vrijdag twee vrije trainingen en één kwalificatie en op zaterdag één kwalificatie en ’s avonds om 5 uur de race.

De eerste vrije training op vrijdag was in de regen. Omdat ik nog nooit een complete sessie in de regen had gereden was ik erg benieuwd hoe het ging. Ik had er wel zin in om keer in de regen te rijden. In het begin heb ik lekker rustig aan gedaan om daarna het tempo steeds verder op te voeren. Maar al snel ging het mis, de achterkant stapte een paar keer flink uit waar je bang van wordt. Ook aan de voorkant kon ik mijn lijn niet houden. Ik ging als een dweil over de baan.
De sessie daarna ging niet veel beter en de tijden waren ook niet goed, ik zat ergens in de achterhoede. Ik dacht dat het aan de ervaring lag dus ik heb de sessie gewoon uitgereden om zo te leren rijden in de regen.

Daarna kwam de eerste kwalificatie. Hier ging het echt om posities dus het was wel belangrijk om er goed bij te zitten. De omstandigheden waren erg slecht, er stond veel wind en er was net weer een flinke bui over getrokken. Elke ronde viel ik er bijna twee of drie keer vanaf, er was iets niet goed aan de motor want er was niet mee te rijden. Na een paar ronden besloot ik binnen te komen omdat ik het gevoel had dat het zo echt mis ging, het geluk is een keer op! Gelukkig hadden we op zaterdag  nog een kwalificatie.

’s Avonds hebben we nog het één en ander aan de vering gedaan en besloten een set nieuwe regenbanden te kopen. Flinke kostenpost als je die op het circuit moet kopen. Maar zaterdag zou het ook de hele dag regenen dus we hadden geen keus. De tweede kwalificatie was weer nat maar het ging gelukkig veel beter dan de eerste kwalificatie. De motor hield zich goed en ik kon langzaam aan mijn grens verleggen. Uiteindelijk ging ik dik 20 seconden sneller dan op vrijdag, maar de omstandigheden waren ook wel iets beter. Dit resulteerde in een 13e startplek van de 25

Om 17:09 uur was de start van de race. Het was ene grote gok, nat of droog. Vanaf half 5 was de baan zo goed als droog dus in dat geval waren regenbanden geen optie. Dus we besloten om de motor op slicks te zetten. Volgens de buienradar ging het wel regenen alleen was de vraag wanneer.  Als het lang genoeg droog bleef zaten we goed, maar 10 minuten voor dat de pitlane open ging begon het te regenen. Als een malle hebben we met een man of 10 de banden gewisseld en de klauwen weer geborgd. Gelukkig was ik net op tijd. De regen kwam echt met bakken uit de lucht na twee bochten stonden mijn laarzen al vol water en was mijn vizier beslagen.
Een aantal rijders hielden het na de opwarm ronde al voor gezien maar ik besloot gewoon door te gaan hoe slecht het ook was. De jongens hadden niet voor niks als een malle de banden gewisseld.

In principe ging het wel aardig, de motor liep op rails leek het wel. Het grootste probleem was het beslagen vizier, op den duur had ik alleen rechts bovenin nog een klein stukje zicht. Insturen ging heel moeilijk omdat de ideale lijn bijna niet te zien was. Ik heb de race uitgereden en geen risico’s genomen. Uiteindelijk toch nog een mooie 7e plek behaald. Na alle tegenslagen en grip problemen was ik dik tevreden.

In het eindklassement van de 3D cup heb ik een 12e plaats weten behalen van de 32 deelnemers!
In het eindklassement van de OW cup heb ik een 23e plaats weten te behalen van de 41 deelnemers ondanks dat ik maar één keer mee heb gedaan bij de OW cup.

Het was een positief jaar zonder valpartijen en grote technische problemen waarin we erg veel geleerd hebben. Ondertussen zijn we al weer volop bezig met de voorbereidingen voor het seizoen 2014. De motor ligt al weer groot en deels uit elkaar. Het blok gaat open voor controle en alle pakkingen en zo nodig lagers worden vervangen.
De standaard showa voorvork word vervangen voor een radiale öhlins voorvork met brembo monoblock remklauwen en een speciale kroonplaat.

Ik wil iedereen enorm bedanken die mij heeft geholpen om dit seizoen te kunnen rijden. Zonder jullie steun was dit allemaal niet gelukt!

Nick van de Wetering

 

Victor Benno