VB Airsuspension
Nieuws

VB-Airsuspension klaar voor nieuwe ESC-regelgeving

Geplaatst op 18-09-2014

Sinds de invoering van ESC (Electronic Stability Control) op de automotive-markt door Bosch (ESP) en Mercedes-Benz in 1995 heeft dit actieve veiligheidssysteem vele levens gered. ESC is een actief veiligheidssysteem dat de bestuurder tijdens het rijden in een voertuig ondersteunt. Wanneer het voertuig in een kritieke situatie terechtkomt waarbij het uit de voorgenomen koers dreigt te raken, grijpt de ESC in door middel van een remingreep en/of een ingreep in het afgegeven motorvermogen. Zie voor een voorbeeld de link naar een korte film.

Het ESC-systeem heeft een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Iedere gerenommeerde voertuigfabrikant heeft tegenwoordig ESC in het optiepakket opgenomen of bouwt het systeem standaard in zijn voertuigen in. Het ESC-systeem werkt zelfs dermate goed dat het in Europa vanaf 1 november 2011 wettelijk verplicht werd in alle nieuw ontwikkelde personen- en bedrijfswagens en vanaf 1 november 2014 in alle nieuw verkochte personen- en bedrijfswagens. Voor een aantal bedrijfswagenuitvoeringen is de verplichte aanwezigheid van het ESC-systeem uitgesteld.

Volgens de EU-regelgeving moeten alle voertuigen met een totaalgewicht van meer dan 1735 kg, waarbij een zwaartepuntwijziging wordt doorgevoerd die buiten de toleranties van de voertuigfabrikant valt (d.m.v. het plaatsen van een opbouw, laadklep, kraan etc.), en waarbij een wijziging aan het onderstel wordt doorgevoerd (d.m.v. aanpassing van de vering, velgen, stabilisator etc.) een ECS-test ondergaan om te controleren of deze wijziging geen negatieve invloed heeft. Als een ESC-test negatief uitvalt, vervalt de fabrieksgarantie en krijgt het voertuig geen kenteken. Voor bedrijven die deze voertuigen ombouwen of van een opbouw voorzien, is dit dus een belangrijk gegeven dat tot nu toe ernstig wordt onderschat.

Het ESC-systeem kan op verschillende manieren worden getest, namelijk door het voertuig op een testcircuit te testen of door middel van een simulatie op een computermodel (virtueel). Testen op een circuit houdt in dat de in de regelgeving beschreven test(s) moeten worden uitgevoerd. Dit moet echter wel voor ieder voertuig opnieuw worden gedaan. Deze tests vergen een behoorlijke doorlooptijd per voertuig en zijn daardoor kostbaar. De wetgever geeft echter ook aan dat er gesimuleerd mag worden. Door het gebruik van het virtuele simulatiemodel kost dit slechts enkele uren nadat het basismodel is opgenomen. De doorgevoerde wijzigingen (zwaartepuntwijziging, opbouwwijziging, wijziging van de wielbasis etc.) kunnen daarna vrij eenvoudig in het simulatieprogramma worden gesimuleerd. Zo hoeft een voertuig slechts eenmalig getest te worden, kunnen wijzigingen snel gecalculeerd worden en hoeft niet ieder voertuig opnieuw getest te worden.

 

VB-Airsuspension heeft in samenwerking met TÜV-Nord een compleet proces ontwikkeld om een valide simulatiemodel voor een voertuig te maken, zodat niet ieder voertuig getest hoeft te worden. Dit proces is gepresenteerd aan het KBA, waarna VB-Airsuspension een officiële goedkeuring van TÜV/KBA heeft ontvangen om de ESC-validatie per simulatie te mogen uitvoeren. VB-Airsuspension is hiermee als enige niet-voertuigfabrikant bevoegd om te simuleren en de ESC vrij te geven voor uw op- en ombouw.
 

VB-Airsuspension is trots om als eerste gecertificeerde niet-voertuigfabrikant gereed te zijn voor de nieuwe ESC-regelgeving.

Victor Benno