VB Airsuspension
Nieuws

Le Dakar 2015 zit er weer op!

Geplaatst op 27-02-2015

De Dakar 2015 zit er weer op en het was wederom een zeer zware rit voor mens en materieel.
Dit jaar startte de Dakar 2015 op 4 januari in het Argentijnse Buenos Aires en de etappes liepen daarna door Bolivia en Chili om volgens weer in Argentinië te finishen.

Dit jaar waren er ook diverse marathonetappes in alle categorieën. Nieuw dit jaar was dat de trucks, auto’s en motoren & quads niet meer op de zelfde dag de rustdag hadden.

In totaal moesten de deelnemers ruim 9.000 kilometer afleggen.

Tijdens de Dakar van 2015 was VB-Airsuspension sponsor van het GINAF Rally Power team.
Het team van GINAF Rally power stond met 4 trucks voorzien van een doorontwikkeld VB-FullAir luchtveersysteem op de voor-en achteras van de truck.

Samen met GINAF en de HAN (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) is de luchtvering in aanloop van de Dakar 2015 getest in Marokko en in een steengroeve in Menden (DE).

Diverse zaken rondom de balgen zijn aangepast en samen met de demperfabrikant is de juiste afstelling van de dempers bepaald.

Het team van GINAF Rally Power stond in de Dakar 2015 met 3 wedstrijdtrucks en 1 servicetruck aan de start. 

Helaas hebben niet alle trucks de finish gehaald: de servicetruck met Jan Lammers achter het stuur had technische problemen en kon de rally helaas niet uitrijden. Het team kijkt met gemengde gevoelens terug op de Dakar 2015. Zo werden top 10-uitslagen afgewisseld met plaatsen bij de laatste 40 door technische problemen.

De doelstelling van het team was om minimaal 1 truck bij de eerste 10 te krijgen en dit is helaas niet gelukt. Jos Smink werd 12de, Wuf van Ginkel 30ste en Edwin van Ginkel werd 33ste.

Het team is van mening dat ze iets te veel pech hebben gehad dit jaar en Jos heeft deze rally laten zien dat er echt potentie zit in de nieuw ontwikkelde GINAF die dit jaar voor de 2e keer meedeed.

 

Ook wilde VB-Airsuspension werken aan de naamsbekendheid en dit is ook gelukt doormiddel van het logo van VB-Airsuspension op de racetrucks en kleding van de leden van het GINAF Rally Power team.

Zoals de meesten misschien wel weten, reed het team van Mammoet Rallysport de afgelopen jaren ook in een GINAF voorzien van een VB-FullAir 4C, maar heeft zich voor de komende jaren aangesloten bij het team van MKR Adventure en is met een Renault voorzien van conventionele bladvering gaan rijden. Uiteraard heeft VB-Airsuspension ook tijdens de Dakar 2015 de verrichtingen gevolgd van de nieuwe Mammoet- trucks.  Zeer goede uitslagen werden afgewisseld met wat mindere. Niet gek, want het plan dat Mammoet Rallysport samen met MKR Adventure heeft opgezet, is een 3 jaren plan.

De Dakar 2015 was voornamelijk een testjaar en het was de bedoeling dat de 2 trucks, bestuurd door Martin van den Brink en Pascal de Baar, de finish haalden. Dit is gebeurd en het team kan terugkijken op een geslaagd testjaar. Dit jaar zijn de goede en slechte punten van de truck aan het licht gekomen.
Een van de punten waar de rijders niet tevreden over waren, was de vering (lees nieuwsbericht op http://www.mammoetrallysport.nl/3-nieuws/dakar/422-van-het-gas-af-hoorde-ik-de-hele-dag

VB-Airsuspension hoopt dat ze voor de komende Dakars weer iets kunnen beteken voor het Mammoet Rallysport team!

Kortom, het was weer een geslaagde Dakar voor VB-Airsuspension. Wederom is er bewezen dat de veersystemen van VB-Airsuspension zelfs de barste omstandigheden van de Dakar aankunnen.

Victor Benno