VB Airsuspension
Nieuws

Technische tip: VB-SemiAir – wanneer heb ik de juiste druk in mijn systeem?

Geplaatst op 25-11-2015

VB-SemiAir maakt het mogelijk om de vering – binnen bepaalde grenzen – handmatig in te stellen. Bij een voertuig met bladveren wordt een luchtbalg gemonteerd  tussen het  chassis en de achteras. Deze luchtbalg ondersteunt de bestaande bladveer.

VB-SemiAir wordt geleverd als een tweekamersysteem, wat betekent dat de luchtbalgen niet met elkaar in verbinding staan. Het gebruik van een tweekamersysteem maakt links en rechts apart instelbaar, waardoor het voertuig recht kan worden gezet – zelfs als het ongelijkmatig beladen is.

Als het voertuig door belading ‘hangt’ of scheef staat, kunt u het voertuig rijklaar maken door lucht in het systeem te pompen. Pomp het systeem in kleine stappen op en controleer regelmatig vanaf een afstand of het voertuig recht staat. Mocht het voertuig scheef staan, pomp de lucht dan om en om in de linker en rechter luchtbalg zodat het voertuig niet meer scheef staat. Tussen de luchtdruk van de linker en rechter luchtbalg mag maximaal 0,5 bar verschil zitten.  Als het voertuig dan nog steeds scheef staat, dient u de plaatsing van de belading aan te passen.

Maximale en Minimale druk in het systeem
De minimale druk in het VB-SemiAir systeem moet  0,5 bar zijn. Is de druk in de balgen lager dan 0,5 bar, dan kan er schade aan het systeem ontstaan. De maximale druk in het systeem is 3,5 bar.  ‘Hangt’ het voertuig  met 3,5 bar in het VB-SemiAir systeem alsnog? Dan raden wij aan om de belading van het voertuig net zo lang te verminderen tot het voertuig weer netjes recht staat.  Overbelading van het voertuig kan namelijk leiden tot schade aan het chassis.

Als u zich aan bovenstaande stelregels  houdt, blijft uw VB-SemiAir systeem het langst in goede conditie en beleeft u er het meeste plezier aan.

Victor Benno