VB Airsuspension
Nieuws

TECHNISCHE TIP: WAT IS HET VOORDEEL VAN HULPLUCHTVERING?

Geplaatst op 14-11-2018

Een hulpluchtveersysteem ondersteunt de bestaande vering van het voertuig en maakt het mogelijk de vering binnen bepaalde grenzen in te stellen. Hulpluchtvering wordt vaak toegepast bij voertuigen die (regelmatig) zwaarbeladen zijn of soms te maken hebben met een wisselende belading. Er wordt een luchtbalg tussen het chassis en de achteras gemonteerd. Deze zorgt ervoor dat het voertuig weer een hogere rijhoogte en een grote veerweg heeft. Zo draagt hulpluchtvering onderweg bij aan meer comfort en stabiliteit.

Onze hulpluchtveersystemen, ook wel VB-SemiAir genoemd, worden geleverd als een tweekamersysteem. Dat houdt in dat de luchtbalgen niet met elkaar in verbinding staan. Door het gebruik van een tweekamersysteem kan de vering links en rechts afzonderlijk worden ingesteld, waardoor het voertuig zelfs recht kan worden gezet als het ongelijkmatig beladen is.

Om aan uw wensen tegemoet te kunnen komen, bieden wij verschillende varianten van hulpluchtveersystemen aan:

  1. VB-SemiAir-basissysteem
  2. VB-SemiAir-comfortsysteem
  3. VB-LevelAir

 

VB-SemiAir-basissysteem
Het VB-SemiAir-basissysteem is een geschikte optie voor voertuigen die altijd zwaarbeladen zijn en wel eens te maken hebben met een wisselende belading (de druk kan nagenoeg altijd gelijk blijven).

Het VB-SemiAir-basissysteem bestaat uit twee luchtbalgen, bevestigingsmateriaal en twee vulventielen. Het systeem dient u zelf op druk te brengen met een externe luchtvoorziening, zoals een bandenvulinstallatie.


VB-SemiAir-comfortsysteem
Het VB-SemiAir-comfortsysteem is een geschikte optie voor voertuigen die te maken hebben met een wisselende belading. Middels het bedieningspaneel met de hoog/laag-schakelaar kan dit hulpluchtveersysteem eenvoudig worden voorzien van de juiste druk.

Het VB-SemiAir-comfortsysteem bestaat uit een VB-SemiAir-basissysteem inclusief bedieningspaneel met twee manometers, twee hoog/laag-schakelaars en een krachtige “heavy duty”-compressor. Met de hoog/laag-schakelaars kunt u de rijhoogte van uw voertuig verhogen en verlagen. Zo kunt u de luchtbalg gemakkelijk oppompen. De manometers geven de druk (in bar) in de luchtbalgen nauwkeurig aan.

De bedieningspanelen voor het VB-SemiAir-comfortsysteem zijn verkrijgbaar in twee versies:

  1. B / LCV – bedieningspaneel gemonteerd aan de bestuurdersstoel
  2. C / Camper – bedieningspaneel gemonteerd in het dashboard van het voertuig

 

VB-LevelAir
De VB-LevelAir is een VB-SemiAir-basissysteem met automatische hoogteregeling. Het systeem zorgt onderweg voor meer gebruiksgemak, doordat de bestuurder zich niet bezig hoeft te houden met de bediening van het systeem. Op die manier wordt ook oneigenlijk of onjuist gebruik voorkomen. De VB-LevelAir zorgt ervoor dat het voertuig altijd op de juiste rijhoogte staat en dat het systeem de juiste druk heeft. Aan de achterzijde helt het voertuig in beladen toestand minder over, waardoor de wegligging en de stabiliteit verbeterd worden. Dit draagt te allen tijde bij aan de veiligheid onderweg.

Het VB-LevelAir-systeem bestaat uit een VB-SemiAir-basissysteem inclusief een hoogwaardige compressorbox met luchtfilter, luchtdroger, kleppenblok, hoogtesensor en een ASCU (Air Suspension Control Unit).

Wilt u meer weten over onze hulpluchtveersystemen en/of een systeem bestellen? Onze VB-partners staan u graag te woord.

Victor Benno