VB Airsuspension
Nieuws

E-NEWS Augustus 2012

Geplaatst op 24-08-2012

Voorwoord van de Directie

Zoals in de vorige nieuwsbrief reeds werd aangegeven, maakt VB-Airsuspension een gestage ontwikkeling door. Maar dat bent u al gewend van ons.
 
Een hele belangrijke ontwikkeling is echter dat Eric Bruil op 1 juli van dit jaar is teruggetreden als aandeelhouder en directeur van VB.
Eric Bruil kampt al geruime tijd met gezondheidsproblemen en de forse ontwikkelingen van VB werden voor hem in de laatste jaren steeds zwaarder.
In goed overleg en naar onze beider tevredenheid zijn we goed uit elkaar gegaan. Eric en ik blijven maatjes of we nu wel of niet zakelijk verbonden zijn.
 
Er breekt dus een nieuwe periode aan: VB zal het zonder de B moeten doen, maar ook dat zal goedkomen!
Wij, de medewerkers en ik, hebben er alle vertrouwen in en gaan ervoor.
 
Het beursseizoen staat bij ons weer voor de deur. Ik heb het even uitgezocht: in een periode van 83 aaneengesloten dagen hebben wij ruim 50 beursdagen en dat op 12 beurzen door heel de wereld.
“Is dat niet een beetje veel?”, hoor ik u denken. Ja, dat is het zeker, maar met een product als luchtvering ben je niet sexy zeg ik altijd en dan bedoel ik: we werken onder de voertuigen en men ziet ons niet snel. Het is allemaal zwart en ook al snel vuil na een eerste rit. Dus: niet sexy!
Beurzen zijn daarom de uitgelezen kans om “zichtbaar” te worden en goed in contact te komen met klanten en met name de eindgebruiker. Hierdoor pikken we weer ideeën op voor nieuwe ontwikkelingen. Beurzen zijn voor ons de enige echte mogelijkheid om met de eindgebruiker in contact te komen. Wij verkopen immers al jaren niet meer rechtstreeks aan de eindgebruiker: alles gaat bij ons via partners, dealers en inbouwstations.
 
Helaas kan ik er door mijn extra taken nu niet meer alle beursdagen bij zijn. Ik hoop op uw begrip hiervoor. Mijn collega’s kunnen u echter minstens zo goed informeren als ik. Wel kom ik zeker kijken op de verschillende beurzen, want er is weer veel nieuws.
 
 

Kort nieuws

 

Caravan Salon 2012, Düsseldorf: VB-Airsuspension is er klaar voor!

 

Van 24 augustus t/m 2 september is het weer zover, dan begint de Caravan Salon Düsseldorf (CSD),
's werelds grootste beurs op het gebied van campers, caravans en toebehoren. Ook dit jaar zal VB-Airsuspension deelnemen aan deze beurs. U kunt VB-Airsuspension vinden in hal 13, stand E58 of op het buitenterrein bij stand FG13-13.

Ook dit jaar toont VB-Airsuspension weer een aantal interessante noviteiten:

Iveco Daily “Generation 2” - unieke comfortverbetering op de “4-corner “ luchtvering voor de Iveco Daily.

Vorig jaar werd er achter de schermen al over gesproken, maar dit jaar daadwerkelijk in productie:
Speciaal voor het premiumsegment campers heeft VB-Airsuspension een unieke comfortverbetering weten te realiseren. Veel premiumcampers worden gebouwd op basis van de Iveco Daily. VB-Airsuspension heeft het 4-corner luchtveersysteem voor de Iveco Daily doorontwikkeld. Het systeem behoorde al tot de meest comfortabele luchtveersystemen in zijn klasse, maar de technici van VB-Airsuspension vonden dat nog niet genoeg. Ze zijn erin geslaagd om het systeem nog comfortabeler te maken, en dat zonder verlies van stabiliteit en met nog meer veiligheid. De lat ligt opnieuw hoger. We zijn benieuwd hoelang het duurt voordat de concurrentie deze sprong voorwaarts weet te evenaren.

Bij de ontwikkeling is gebruik gemaakt van de modernste simulatieprogramma’s, innovatie en ruim 19 jaar ervaring in elektronische regelingen voor luchtveersystemen.
 
- 40% sneller heffen en zakken
- 15% meer comfort
- 12% meer stabiliteit
- 5% minder gewicht



2. Volledige luchtvering op een VW Transporter (T5) met AL-KO-chassis
Als ontwikkelpartner van AL-KO heeft VB-Airsuspension een volledige achterasluchtvering ontwikkeld voor de Volkswagen Transporter T5 in combinatie met het alom bekende AL-KO AMC-chassis.
Vooral in het kampeerautosegment wordt de combinatie van VW Transporter en AMC-chassis veel toegepast en heeft de samenwerking van AL-KO en VB-Airsuspension ervoor gezorgd dat nu ook de kampeerauto’s die op dit platform rijden van extra comfort en stabiliteit kunnen genieten.
Voordelen van het systeem:

 
- Verbeterd veercomfort + 24%
- Constante rijhoogte
- Verbeterde wegligging en stabiliteit +18%
- Betere bescherming van kwetsbare/gevoelige goederen
- Comfortabeler vervoer voor de passagier
- Knielfunctie voor in- en uitladen van goederen
- Verminderde slijtage van banden/remmen
- Milieuvriendelijker, minder CO2-uitstoot
- Reservewiel blijft beschikbaar onder het voertuig


3. VB-CoilSpring

Naast de bekende luchtveersystemen biedt VB-Airsuspension nu ook een compleet programma schroefveren voor verschillende typen campers aan onder de naam VB-CoilSpring. Het gaat hierbij zowel om comfort- als verzwaarveren. Deze schroefveren zijn beschikbaar voor de vooras en de achteras. Het VB-CoilSpring (VB-CS) programma bestaat uit vervang- en/of hulpschroefveren.
 
Het monteren van verzwaarde schroefveren is een niet-regelbare oplossing voor het veerprobleem. Verzwaarde vering zorgt er veelal voor dat het voertuig weer op de oorspronkelijke (of hogere) rijhoogte komt. De veerweg neemt dus toe en de stabiliteit wordt verhoogd. Deze oplossing wordt veel toegepast bij voertuigen die constant met een zware belading rijden. Denk hierbij aan kampeerauto’s.
Voordelen VB-CoilSpring:

 
- Relatief goedkope oplossing voor het veerprobleem
- Rijhoogte wordt verhoogd (4-6 cm), afhankelijk van de veer
- Langere veerweg ten opzichte van de originele veren
- Minder doorslaan, waardoor de opbouw wordt gespaard
- Minder rammelen van voorwerpen in de kasten van uw camper



4. Compleet nieuw programma VB-SemiAir (VB-SA) hulpluchtveersystemen
Hulpluchtvering als Basiskit of als Comfortkit. Per type voertuig wordt de technisch grootst mogelijke luchtbalg gemonteerd. De Basiskit is standaard een 2-kamersysteem met 2 vulventielen. De Comfortkit is ook een 2-kamersysteem, maar dan inclusief 2 manometers, 2 comfortschakelaars, een
“ heavy duty” compressor en een dashboard- of stoelpaneel voor bevestiging van de manometers en comfortschakelaars. Het systeem wordt geheel voorgemonteerd en getest aangeleverd en is zodoende een plug-and-play systeem.
Voordelen VB-SemiAir:

 
- Plug-and-play systeem, voor snelle montage en minder kans op montagefouten
- Leverbaar met voertuigspecifieke bedieningspanelen dashboard/stoel
- Gebruikt altijd de grootst mogelijke balg
- Altijd 2-kamersysteem
- Hoge kwaliteit
- Duidelijke montagehandleiding in 4 talen in elke doos
- Standaard “heavy duty“ compressor
 
 
 

Even voorstellen

 

Wij zijn blij u te kunnen mededelen dat Martin Fabisch de nieuwe directeur van VB-Airsuspension Deutschland GmbH is geworden. Hiervoor was hij 2 jaar lang werkzaam als Sales Manager voor VB-Airsuspension Deutschland.
Martin is engineer en heeft meer dan 17 jaar ervaring in verschillende commerciële en purchasing banen met technische achtergrond in de automotive business. Hij heeft onder andere gewerkt voor Philips Car systems, Philips Automotive Playback Modules, KOSTAL Kontakt Systeme ( Connectors ) en Konfektion E ( Amphenol Group ).

Martin is 46 jaar oud, gescheiden en vader van lena (8) en Henrik (10). Zijn hobby's zijn joggen, mountainbiken en vooral zijn kinderen.

 

Techniektip

 

Last van rolbewegingen / zwalken van het voertuig?

In deze nieuwsbrief de techniektip van Maarten Roelofs (Training and Service VB-Airsuspension)
Een veel voorkomende vraag van voertuigbezitters, en dan speciaal van campereigenaren, is de vraag of er iets aan de rolneiging van het voertuig gedaan kan worden. De reden waarom dit vaker voorkomt bij campers heeft gewoon te maken met de afmetingen en opbouw van het voertuig: een groot oppervlak, een hoog zwaartepunt en een vering die daar eigenlijk niet specifiek voor gemaakt is. Uitzonderingen daargelaten, want op het gebied van vering is toch wel een verandering gaande de laatste jaren.
 
De rolneiging is meestal waarneembaar wanneer u een bocht neemt, maar kan zich ook voordoen bij het uitwijken of bij het inhalen van bijv. een vrachtwagen. Hoewel de rolneiging van het voertuig niet in al deze situaties de oorzaak voor slecht rijgedrag hoeft te zijn, is het misschien toch handig om de volgende checks uit te voeren als u deze problemen ondervindt:
 
 
- Begin bij de banden. De bandendruk wordt wel in de gaten gehouden, maar zijn uw banden wel geschikt voor het gewicht en de snelheid van uw camper? Een voertuig kan en zal over de wang van de banden bewegen. Let op de loadindex van de band en of de band een verstevigde wang heeft.
 
- De stabilisator is het onderdeel dat de rol tegen moet gaan. Deze is echter om wat voor reden dan ook niet altijd aanwezig en soms zijn er af fabriek sterkere stabilisatoren leverbaar. Er zijn oudere voertuigen die standaard geen stabilisator hebben en waarvoor VB-Airsuspension stabilisatoren levert. Vraag altijd na wat voor mogelijkheden er zijn.
 
- Als met de stabilisator niks meer veranderd kan worden, kunnen we kijken naar sterkere schokdempers. Ook hiervoor heeft VB een breed programma.
 
- Er is ook nog de mogelijkheid om hulpluchtvering te plaatsen. Dat moet dan echter wel een uitvoering zijn waarbij links en rechts gescheiden zijn – een zogenaamde 2-kameruitvoering. Bij VB-Airsuspension worden de hulpluchtveersystemen standaard als 2-kamersysteem geleverd. Met een 2-kamersysteem zorgen we ervoor dat de lucht niet van de ene naar de andere kant kan stromen. Tevens wordt hiermee de stand van het voertuig verbeterd (scheefstand in breedterichting en voorkomen van “hangen” van het voertuig). Hierdoor verbeteren de rijeigenschappen van het voertuig.
 
 
 

 

Victor Benno