VB Airsuspension
Nieuws

E-NEWS Oktober 2012

Geplaatst op 30-10-2012

Voorwoord van de Directie

In het vorige E-News van VB-Airsuspension kon ik u melden dat er grote veranderingen binnen ons bedrijf plaats hebben gevonden. De tijd staat niet stil en wij zijn inmiddels een beetje gewend aan de afwezigheid van Eric Bruil. Zijn taken zijn intussen over bestaande en nieuwe medewerkers verdeeld. Verder hebben we op alle afdelingen een aantal mensen extra aangenomen en de eerste tekenen van vooruitgang en meer capaciteit zijn nu al zichtbaar.
 
We groeien gestaag door en elke dag staan we voor nieuwe uitdagingen, die we samen elke keer weer aanpakken en proberen zo snel mogelijk tot een goed einde te brengen. Alles onder het motto ‘making everyday smoother’.
 
Ons logistieke systeem is aangepast, de nieuwe assemblagelijn loopt nu op rolletjes en de oude assemblage-afdeling is inmiddels volledig verplaatst. De muren van deze oude assemblage-afdeling hebben plaats gemaakt, zodat hier de nieuwe inpaklijn kan worden getest en verder kan worden uitgewerkt. Met de bouw van de nieuwe kantine willen we nog dit jaar beginnen, zodat we begin volgend jaar ook hier een stap hebben gemaakt. Het welzijn van onze medewerkers vind ik erg belangrijk. Bij VB-Airsuspension wordt erg hard gewerkt en de medewerkers verdienen dan ook goede arbeidsomstandigheden en een prettige sfeer.
 
Onze testafdeling is inmiddels uitgebreid met een klimaatkast en allerlei extra testapparatuur.
 
Kortom VB-Airsuspension is erg actief bezig en er gebeurt heel veel: allemaal mooie zaken waar we trots op zijn.
 
Zoals velen van jullie weten, heb ik in 2009 aan “Le Dakar” meegedaan en deze als “rookie” uitgereden. Op zich was dit al een avontuur. Ook in 2013 gaat VB-Airsuspension in Le Dakar weer een groot avontuur aan. Zie de gedetailleerde informatie hieronder.
Ik hoop jullie hiermee weer een beetje op de hoogte te hebben gebracht van de handel en wandel van VB-Airsuspension. Tot de volgende keer maar weer.
 

Groetjes Iginio Voorhorst, CEO van de VB-Group

 

 

 

Volledige luchtvering op de nieuwe Mercedes-Benz Citan

Op 31 augustus en 1 september 2012 was het dan zover: de introductie van de kleinste telg van de Mercedes-Benz-familie, de Mercedes-Benz Citan.
Tijdens deze 2 dagen in het Deense Kopenhagen kregen de “Partners” van Mercedes-Benz de mogelijkheid om de auto nader te bekijken en natuurlijk de nodige testrondjes te rijden.
 
Uiteraard was VB-Airsuspension op deze 2 dagen aanwezig. We hebben optimaal gebruik gemaakt van de mogelijkheid om met de Mercedes-Benz Citan te rijden.
Na de testritten met de Mercedes-Benz was meteen duidelijk dat er nog een hoop progressie kon worden geboekt op het gebied van het veersysteem.
Dus het team van VB-Airsuspension is meteen aan de slag gegaan om een volledige luchtvering voor de achteras te ontwikkelen voor deze kleinste telg van de Mercedes-Benz-familie. Een specifieke MB Citan-set is inmiddels leverbaar en de eerste sets zijn al verkocht.
 
Binnenkort heeft VB-Airsuspension voor alle type bestelwagens van Mercedes-Benz een volledige luchtvering voor de achteras beschikbaar en dit met verschillende goedkeuringen van Mercedes-Benz.



 
 
 
 
 
VB-Airsuspension voert test uit op hydropulstestbank
In de afgelopen weken heeft het engineeringteam van VB-Airsuspension diverse tests met een nieuwe luchtvering uitgevoerd op de hydropulstestbank (ook wel wegdeksimulator genoemd). De testbank is in staat om een reproduceerbaar testprogramma te doorlopen dat exact overeenkomt met, zoals de naam reeds doet vermoeden, stukken wegdek uit de praktijk of een theoretische wegoneffenheid. De input voor dit testprogramma is dan een van te voren opgenomen en gemeten stuk wegdek of een vooraf theoretisch bepaald programma. Door de exacte reproduceerbaarheid kunnen heel snel heel veel tests worden uitgevoerd, zonder invloeden van chauffeur, het weer, beschikbare tijd op testcircuits of andere zaken die praktijktests regelmatig nadelig kunnen beïnvloeden. Met de hydropulstests kan men in 1 dag doen wat op een circuit wel tot 5 dagen kan duren: een enorm efficiencyvoordeel dus.

Zoals u van VB-Airsuspension gewend bent, zijn wij constant bezig om onze luchtveersystemen te verbeteren en optimaliseren. Vandaar dat wij meerdere tests hebben uitgevoerd op de hydropulstestbank om hiermee ons veersysteem nog beter te maken op het gebied van comfort, stabiliteit , weggedrag en vele andere aspecten.

Bekijk hieronder een foto van het VB-Airsuspension-team dat de tests heeft uitgevoerd.




En klik op deze link om de korte film op ons YouTube-kanaal te bekijken





 
VB-Airsuspension op Dakar Pre-Proloog

Zondag 11 november 2012 is het weer zover, dan wordt de 9e editie van de RTL GP Dakar Pre-Proloog georganiseerd op het Eurocircuit in Valkenswaard.
 
Na de succesvolle edities van voorgaande jaren zullen de Dakarrijders zich ook dit jaar weer aan het publiek presenteren. Le Dakar begint op 5 januari 2013 in Lima, Peru. De rijders gaan vervolgens over de Andes naar Argentinië en daarna weer over de Andes om twee weken later, op 20 januari 2013, te eindigen in Santiago, Chili.
 
Dit jaar zal VB-Airsuspension niet alleen met 3 wedstrijdtrucks voorzien van VB-FullAir-4C-luchtvering aanwezig zijn. Er zullen ook een VW Amarok en een Toyota Land-Cruiser voorzien van luchtveringsystemen van VB-Airsuspension op de Dakar Pre-Proloog aanwezig zijn.

Verder heeft VB-Airsuspension samen met het Dakar Press Team en Veth Carrosseriefabriek een stand op het Eurocircuit tijdens de Dakar Pre-Proloog.
Even voorstellen

Kees Dute – Process Engineer

Ik ben Kees Dute, 23 jaar, en geboren en getogen in Beltrum. Ik heb een relatie met Marije, maar ik eet nog thuis met de pot mee. Mijn hobby’s zijn voetballen, corsowagens bouwen en sleutelen aan auto’s, vooral Volkswagen Kevers.
 
Nadat ik mijn VWO-diploma heb behaald, ben ik de opleiding HTS Autotechniek in Arnhem gaan volgen met als specialisatie Automotive Development. Na 3,5 jaar studie ben ik bij VB-Airsuspension begonnen voor mijn afstudeeropdracht. De opdracht was om een nieuwe generatie luchtgeveerde McPherson-voorpoten te ontwikkelen, die verbeterd is ten opzichte van de huidige generatie voorpoten. Ik heb met veel plezier aan deze opdracht gewerkt en heb deze opdracht met een goed cijfer afgerond. Begin juni van dit jaar heb ik mijn diploma voor Automotive Engineer behaald en vervolgens kwam de vraag van VB-Airsuspension of ik wilde blijven.

VB-Airsuspension heeft mij toen een baan aangeboden als Process Engineer, een nieuwe functie binnen het bedrijf.

Ik ben als Process Engineer de schakel tussen de afdeling Engineering en de afdeling Operations. Ik zorg ervoor dat het proces vanaf engineering tot en met het moment dat het product het pand verlaat zo optimaal en efficiënt mogelijk verloopt.

Dagelijkse werkzaamheden die ik daarbij verricht, zijn het vervaardigen, beheren en optimaliseren van productiemiddelen, het maken van assemblage-instructies en het ontwikkelen van speciale gereedschappen. Daarbij ben ik het eerste aanspreekpunt voor de afdeling Operations voor dagelijkse vragen op het gebied van assemblage.





 
Techniektip
Problemen met elektrische installaties

De winter komt eraan, en daarmee ook het zout en het slechte weer.

Vaak beginnen dan ook de kleine problemen met slecht werkende of niet werkende installaties. Een oorzaak hiervan kan het gebruik van niet-waterdichte stekkers of verkeerd gelegde bekabeling zijn.

Het begint bij de installatie: deze moet goed gebeuren. Als men kabels installeert in een voertuig, moet men deze goed vastleggen. Stekkers moeten bijvoorbeeld altijd vastzitten en niet aan de kabels bungelen.
Wordt dit niet gedaan, dan zullen de kabels te veel bewegen/trillen tijdens het rijden. Doordat de isolatielaag van de kabels in de loop der jaren harder wordt, zullen hierin scheurtjes ontstaan. Door deze scheurtjes kan vocht en zout in de bekabeling komen, waardoor deze gaat corroderen.
Als er dus een gecorrodeerde waterdichte stekker wordt gevonden, bekijk dan eerst de kabels aan beide zijden van de stekkers in plaats van direct de waterdichte stekker te verdenken.

Het gebruik van ribbelhoes ter bescherming kan ook een oorzaak van de storing zijn. Als de kabels te veel kunnen bewegen in deze ribbelhoes, dan kunnen ze door de scherpe randen binnenin de hoes beschadigen. Het vocht, dat gemakkelijk aanwezig blijft in zo’n hoes, is dan natuurlijk een bron van storingen. VB-Airsuspension raadt aan om alleen ribbelhoes van het zachte type of iets vergelijkbaars te gebruiken en dan alleen op plaatsen waar de bekabeling bij scherpe randen of bij hogere temperaturen in de buurt komt.

Kabels dus altijd goed vastleggen. Het gebeurt helaas nog te vaak dat hier te nonchalant mee om wordt gegaan. Tip voor de bekabeling is dus:
- Niet aan draaiende delen vastmaken
- Niet aan remleidingen vastmaken
- Blijf met stroomkabels ten minste 10 cm verwijderd van het ABS/ESP- ventielenblok
- Monteer de kabels niet aan de originele bekabeling van het voertuig, tenzij dit expliciet wordt toegestaan in onze montagehandleidingen. De ophangclips van de fabrikant zijn voor hun kabelboom en daarom niet altijd geschikt om het extra gewicht van onze kabelboom te dragen
 

Als u in de winter wilt controleren waarom bijvoorbeeld de accu elke keer leegloopt en u weet niet hoe u dit moet meten: verwijder elke keer een onderdeel van de installatie en kijk dan of de accu nog leegloopt. Als u niet zeker weet waar de fout zit, trek dan ook kort aan kabels (natuurlijk niet overdreven hard). Het kan zijn dat de kabels in de stekkers gecorrodeerd zijn en/of dat er een overgangsweerstand is waardoor er problemen ontstaan.
 
Veel problemen komen in de winter voort uit een slechte massa-aansluiting. Kijk bij de massapunten of deze niet gecorrodeerd zijn en maak ze schoon. Vaak is het probleem dan al verholpen.
 
 
 
 

 

Victor Benno